حکایت به حاشیه بردن متن دین/ داستان خائن شدن علامه عسکری
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۱۸۸۲
پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای «پارس» نوشت:
یکی از خصوصیات جریان افراطگرای شیعه اصل کردن حواشی دینی و به حاشیه بردن متن اصلی دین است. این جریان مباحث دینی را به گونهای مطرح میکند که مطالب فرعی و حاشیهای در جایگاه اصولِ خدشهناپذیر دینی قرار میگیرد و در مقابل، آموزههای مهم و اصلی دین به فراموشی سپرده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از این گذشته، جای گرفتن امور فرعی و اختلافی در جایگاه اصول خدشهناپذیر مذهبی، تهدیدی برای آزاداندیشی و رشد علمی دین است، زیرا در این شرایط حتی مراجع و علمای بزرگ شیعه نیز با یک اظهار مخالفت، با آماج توهینها و تکفیرها روبرو میشوند. نمونهٔ چنین رفتاری را میتوان در برخورد ناشایست با علامه سید مرتضی عسکری دید. نمونهٔ چنین رفتاری را میتوان در برخورد ناشایست با علامه سید مرتضی عسکری دید. این عالم بزرگوار بیش از 75سال از عمر خویش را صرف خدمت به اهلبیت(ع)، تألیف دهها کتاب دربارهٔ حقانیت تشیع و تأسیس دانشکده و مدارس و مکاتب دینی شیعی در شهرهای عراق و ایران نمود با این حال ناگهان فردی خائن و بیگانه از تشیع بهحساب آمد، به خاطر آن که دربارهٔ زیارت عاشورا و حدیث کساء اظهارنظرهایی متفاوت داشت. استاد سید هادی خسروشاهی در توضیح اظهارنظرهای علامه عسکری میگوید:
«حقیقت مسأله این بود که علامه عسکری رسالهای دربارهٔ حدیث کساء به عربی نوشته و منتشر ساخته بود و در آن به این نتیجه رسیده بود که حدیث کساء، مانند جریان مباهله و غدیر خم، از جایگاه ویژهای برخوردار است و دلیلی برای اثبات عصمت و طهارت اهل بیت(ع) است و حادثهای با این اهمیت، برای روضهخوانی و مجلسداری بعضیها نیست. در مورد زیارت عاشورا هم ایشان در کتاب «منتخبالادعیه» که به چاپ رسیده، در نقل زیارت عاشورا به متن مندرج در «کامل الزیارات» اعتماد کرده و آن را آورده است. در کاملالزیارات که از لحاظ تاریخ جمعآوری، به «مصباح المتجهد» شیخ طوسی تقدم دارد، به لعن دشمنان آلمحمد و لعن یزید، ابنزیاد،آلمروان و آلامیه تصریح شده و اشارهای به اشخاص دیگر وجود ندارد و این با لعن مندرج در مفاتیحالجنان منطبق نیست... علامه عسکری این متن را برای ایجاد وحدت بین مسلمین، بر متن مندرج در مفاتیح ـ به نقل از مصباح ـ ترجیح داده است و حتی معتقد بود این فقرهٔ مورد اختلاف، در نسخههای قدیمی مصباح هم دیده نمیشود و متأسفانه همین امر به اضافه تحلیل ایشان در مسأله حدیث کساء، باعث غوغا و هجمه بر ضد کسی شد که یک عمر در راه مدرسه اهلبیت صادقانه خدمت کرده است!»(سید هادی خشروشاهی، دربارهٔ علامه سید مرتضی عسکری، ص37.)
متأسفانه عدهای درمقابل این اظهارنظرهای علامه عسکری آنقدر جوسازی نمودند که عدهای در قم علیه ایشان راهپیمایی نمودند و فشارها و محکومیتها آنقدر ادامه یا فت که ایشان مجبور شدند برای رفع اتهامات مطابق ذائقه عوام سخن بگویند و در پاسخ به این پرسش که «نظر حضرتعالی دربارهٔ عاشورا و زیارت عاشورا چیست؟» نوشتند:
«اینجانب در کتاب منتخب الادعیه دو زیارت از زیارت خاصه روز عاشورا را عرض کردم و به آن اعتقاد دارم. زیارت عاشورای مشهور و معروف، دارای مؤیدات و توثیقات خبری است که قابل تشکیک نیست و من خودم زیارت عاشورا میخواندم و میخوانم. پیشازاین، من ناراحتی قلبی داشتم که یکی از بزرگان علما برای بنده زیارت عاشورا خواند و ناراحتی قلبی من مرتفع شد.»(رسول جعفریان، مقالات تاریخی، ج17، ص208.)
منبع: پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۱۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲ کتاب مناسب مداحان و منبریها در راه نمایشگاه
سعید نسیمی، شاعر و نویسنده کتب «مصباحالذاکر» و «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» در گفتوگویی از عرضه این کتابها در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خبر داد و گفت: هر دوی این کتابها در حوزه عاشورایی و عاشوراپژوهی است.
این نویسنده ادامه داد: کتاب «مصباحالذاکر» برای اهل تبلیغ یعنی افرادی مانند مداحان، سخنرانان، شاعران آیینی، نغمهسرایان و فعالان رسانهای میتواند مفید باشد. کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» هم به بحثهای تاریخی میپردازد.
وی افزود: مطالعه این کتابها باعث ارتقاء سطح دانش و دانایی افراد مبلّغ میشود. این دو کتاب را انتشارات «آرام دل» منتشر میکند و قرار است به نمایشگاه کتاب امسال برسد.
بخشی از کتاب «مصباحالذاکر» را میخوانیم:
برای تبلیغ نهضت عاشورا، باید در فرم و محتوای مجالس، از شیوههای صحیح استفاده کرد. اینجاست که رسالت نوکری فراتر از گرفتن اشک از مستمعین (که قطعا فی نفسه امر مقدسی است) تعریف میشود. این امر که مطالبه علما و مراجع عظام است، میسر نیست مگر با ارتقاء سطح دانش مداحی از طریق مطالعه متون معتبر.
کتاب حاضر مجموعهای است در عین جامعیت، خلاصه و فشرده برای استفاده سخنرانان، شاعران، مداحان و آن دسته از اهل تبلیغ که امکان یا فرصت بررسی منابع متعدد و پرحجم را ندارند و یا با وجود مطالعات قبلی، نسبت به مرور مطالب برای استفاده در مجالس احساس نیاز میکنند.
بخشی از کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» را میخوانیم:
اگر خواص در پیچ تاریخی سقیفه به وظیفه خود عمل میکردند و امیرالمومنین (علیه السلام) را تنها نمیگذاشتند، اگر مسلمین در جمل و صفین و نهروان علی شناس بودند و تیغ بر امام مفترض الطاعه نمیکشیدند، اگر قرآن ناطق را به کاغذ و مرکبهای بر نیزه خدعه برافراشته نمیفروختند، دشمنان قسم خورده اسلام، سر حسین بن علی (علیه السلام) که نه، سر اسلام مجسم را بر نیزه نمیزدند و پای آن پایکوبی نکرده و با جام شراب لعبت هاشم فی البدر نمیخواندند.
و اما امروز... امروز هم اندکی غفلت، بیبصیرتی، دنیا طلبی و انفعال، و در یک کلام فاصله از خط ولایت، کافی است که یزیدیان زمان عاشورایی دیگر رقم بزنند.